Zarząd Oddziału Wojewódzkiego
Stowarzyszenia Emerytów i Rencistów
Policyjnych w Krakowie
Jesteś tutaj Małopolskie Koła SEiRP    /     GORLICE    /     2018.05.17-20 Wycieczka na Litwę    /     Tekst: Powiększ / Zmniejsz Drukuj stronę
Adres: 31-571 Kraków ul. Mogilska 109, Tel.: 12 61 51 315, Fax: 12 61 51 314, E-mail: seirpmalopolska@wp.pl

2018.05.17-20 Wycieczka na Litwę

W dniach 17– 20.05.2018 r. grupa emerytów z Koła SEiRP Gorlice (również członkowie PTTK) wspólnie z członkami PTTK w Gorlicach uczestniczyli w eskapadzie na Litwę.

Wyjazd autokarem z Gorlic nastąpił o godz.3.00 i po kilku postojach dotarliśmy na godz.13.00 do Kruszynian na Podlasiu, gdzie zwiedziliśmy tatarski meczet z XVII w. oraz tatarski (muzułmański) cmentarz z XVII w. (Mizar).

Dalszym etapem była gościna (degustacja) w Zajeździe Tatarskim „Na końcu świata”w Kruszynianach, gdzie mogliśmy spróbować regionalnych tatarskich specjałów i trunków oraz dokonać zakupów.

Po godz. 15.00 udaliśmy się w dalszą drogę do miejsca zakwaterowania w Sumowie, gdzie dotarliśmy ok.18.30 i po zakwaterowaniu zjedliśmy obiadokolację a później mieliśmy czas na spacer po okolicy, gdzie znajdują się piękne krajobrazy z jeziorami.

Na II dzień po śniadaniu pojechaliśmy w kierunku litewskiej granicy, którą przekroczyliśmy w Ogrodnikach a dojechaliśmy do Trok, gdzie byliśmy ok. godz.12.00.

Tam przewodniczka litewska z rodowodem polskim Pani Regina towarzyszyła nam przez cały czas pobytu w Trokach, Wilnie i Kownie i barwnie opowiadała o wszystkich zwiedzanych miejscach i obiektach.

Po przyjeździe poszliśmy do restauracji, gdzie zjedliśmy regionalne (pieczone pierożki) kibiny litewskie z rosołem a następnie udaliśmy się w kierunku zamku i jeziora Galwe, gdzie odbyliśmy rejs statkiem „Svyturys” wokół wyspy, na której znajduje się zamek Witolda oraz mogliśmy zobaczyć Pałac Tyszkiewiczów w Wace Trockiej. Po rejscie statkiem zwiedziliśmy zamek Witolda a następnie udaliśmy się do Wilna ok.30 km, gdzie dotarliśmy ok. godz.17.00 a wg. czasu litewskiego  (+1 godz). tj. 18.00.

Po zakwaterowaniu w Green Park Hotel Vilnius o godz. 18.30 zjedliśmy obiadokolację i mieliśmy czas wolny na zakupy i spotkania integracyjne.

Na III dzień pobytu na wycieczce zwiedziliśmy Wilno. Zobaczyliśmy wiele zabytkowych obiektów sakralnych i wileńskich kamienic zbudowanych po obu stronach wąskich uliczek na starówce w różnych stylach architektonicznych tj. od gotyku, poprzez renesans, barok i klasycyzm.

Zwiedziliśmy m.i.  Kościół św. św. Piotra i Pawła, uchodzący za jeden z najpiękniejszych na świecie, Katedrę Wileńską, Kaplicę św. Kazimierza oraz podziemia z sarkofagami znanych władców polskich.

Szliśmy malowniczymi ulicami starówki i zwiedziliśmy miejsca, gdzie mieszkali i tworzyli poeci; Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Józef Ignacy Kraszewski, Czesław Miłosz i Stanisław Moniuszko.

Następnie zobaczyliśmy gotycki Kościół św. Anny ze strzelistymi wieżami zbudowany z czerwonej cegły i  doszliśmy do centrum starówki, gdzie znajdują się liczne sklepiki z pamiątkami oraz biżuterią z bursztynu, obrazami oraz kawiarenki itd.

Po przerwie poszliśmy dalej ulicami starówki i zwiedziliśmy Kościół św. Kazimierza, w którym służył św. Andrzej Bobola, widzieliśmy fasadę Narodowej Filharmonii Litewskiej, Kościół św. Teresy oraz miejsce, gdzie był więziony Adam Mickiewicz z filomatami, gdzie zrekonstruowano Celę Konrada.

Dalej doszliśmy do Monastyru św. Ducha oraz do Ostrej Bramy i Kaplicy Matki Bożej Miłosierdzia, w której znajduje się obraz Matki Boskiej Ostrobramskiej.

Ostatnim etapem zwiedzania był wielowiekowy Cmentarz na Rossie, gdzie pochowano znane osobistości polskich działaczy politycznych, pisarzy, patriotów oraz żołnierzy poległych w wojnie 1919-1920 oraz Mauzoleum Matki i Serce Syna.

W grobie tym znajduje się matka Maria Piłsudska oraz serce jej syna Marszałka Józefa Piłsudskiego. Na płycie nagrobnej widnieje epitafium „MATKA I SERCE SYNA”.

Na grobie tym znajduje się mnóstwo kwiatów i wieńców z symbolami polskimi.

Po zwiedzeniu zabytków Wilna zjedliśmy obiadokolację w restauracji (cepeliny litewskie na drugie danie) i udaliśmy się na zakwaterowanie w Greek Park Hotel Vilnius, gdzie mieliśmy czas do dnia następnego.

W ostatnim dniu po śniadaniu i wykwaterowaniu z hotelu  udaliśmy się do Kowna, gdzie zobaczyliśmy Pałac Prezydencki, Kurię Biskupią i seminarium, Kościół św. Gertrudy, Kowieńską Archikatedrę, Kościół Jezuitów, Plac Ratuszowy z Ratuszem w centralnym miejscu i nne.

Dalej doszliśmy do rzeki Niemen, nad którą widoczny jest stary betonowy most Witolda Kiejstutowicza brata stryjecznego Władysława Jagiełly.

Po przerwie w Kownie udaliśmy się na obiad i następnie w drogę powrotną do Polski, gdzie po kilku postojach dojechaliśmy do Gorlic ok.1.00 w dn.21.05.2018 r.