Zarząd Oddziału Wojewódzkiego
Stowarzyszenia Emerytów i Rencistów
Policyjnych w Krakowie
Jesteś tutaj Małopolskie Koła SEiRP    /     GORLICE    /     2019.05.07 Wycieczka na Słowację do Kieżmarku i Hniezdne    /     Tekst: Powiększ / Zmniejsz Drukuj stronę
Adres: 31-571 Kraków ul. Mogilska 109, Tel.: 12 61 51 315, Fax: 12 61 51 314, E-mail: seirpmalopolska@wp.pl

2019.05.07 Wycieczka na Słowację do Kieżmarku i Hniezdne

W dniu 07 maja 2019 r. Zarząd Koła SEiRP w Gorlicach zorganizował wycieczkę na Słowację do zamku w Kieżmarku i gorzelni w Hniezdnym.

Wyjazd z Gorlic nastąpił o godz.8.00 i poechaliśmy w kierunku granicy przez Dolinę Popradu wzdłuż rzeki Poprad z malowniczymi widokami.

Po 10.00 dotarliśmy do Starej Lubowni, gdzie odbyła się krótka przerwa.

Przed Kieżmarkiem z autokaru widoczny był majestatyczny widok góry Łomnicy górujący nad zielonymi łąkami. Do Kieżmarku dotarliśmy na zaplanowaną godz.11.00.

Pierwszym punktem zwiedzania był Zamek Kieżmarski, który jest jedynym zachowanym oryginalnie zamkiem na słowackim północnym Spiszu.

Drugim punktem zwiedzania była miejscowość Hniezdne znajdująca się 5 km od zamku w Starej Lubowni.

Celem naszej podróży był Nestville Park, w którym znajduje się unikalne połączenie ekspozycji muzealnej ukazującej historię i czasy współczesne gorzelnictwa fabryki destylarni Nestville Distillery. Znajdują się tam ekspozycje życia wiejskiego różnych dziedzin z przeszłości z licznymi artefaktami.

Trasa rozpoczęła się od dzwonnicy, gdzie zrobiono nam pamiątkowe zdjęcie, które otrzymaliśmy po zakończeniu trasy. Następnie udaliśmy się do warsztatu Smitha, gdzie prezentowane jest kowalstwo i mogliśmy samodzielnie wybić pamiątkową monetę z logo destylarni Nestville.

Dalej idąc trasą mogliśmy zobaczyć prezentację bednarstwa, ekspozycję rolnictwa od XII do XVIII w., ekspozycję ziemianki „sypańca” - dawnej lodówki przydomowej oraz ekspozycję narzędzi rolniczych.

Dalszym etapem było zwiedzanie gorzelni i całego procesu ręcznego wytwarzania whisky z jęczmienia i innych alkoholi z pszenicy oraz proces produkcji w nowoczesnej fabryce destylarni i fabryki likierów, gdzie niestety nie można było wykonywać zdjęć.

Na końcu udaliśmy się do Sali Rzeźbiarskiej, gdzie znajduje się największy w Europie obraz płaskorzeźbiony w drewnie. Tam też odbyła się degustacja pierwszej słowackiej whisky Nestville, która dojrzewa tutaj w dębowych beczkach oraz trzech innych trunków.

Po degustacji w sklepie z pamiątkami uczestnicy wycieczki mogli zakupić różne pamiątki oraz produkty firmy Nestville Distillery.

O 15.20 wyjechaliśmy z Kieżmarku i zatrzymaliśmy się w Starej Lubowni w Kolibie „U Pawła”, gdzie mogliśmy napić się kawy i zjeść obiad.

Po godzinnej przerwie udaliśmy się w drogę powrotną do Gorlic, gdzie dotarliśmy ok. godz. 18.30